La Delire: de vrouw achter de notaris

Ik kijk elke week uit naar de woensdagochtend. Wij krijgen dan namelijk hoog bezoek: de weduwe van de notaris. Als de bel stipt om 11 uur gaat, gaan de volumeknoppen van de radio op zacht en halen de werkmannen losliggend materiaal uit de looppaden. Inspectie van de vrouw van DE notaris, madame Delire, La Delire.
Wie is madame Delire? Madame Delire is intelligent en heeft humor. Bij haar is alles óf zwart, óf wit, de kleur grijs kent ze niet. Ze draagt collectors items van haar moeder en ze is zo breed als een tl-buis. Haar man was groot en fors dus zijn schaduw ook. Stel je zijn vrouw voor in zijn schaduw en alles valt in het niet. 

Stimulerende middelen
Na de dood van Alain Delire kwam deze notariswoning te koop. Vanaf het moment dat we de onderhandelingen zijn gestart, hebben we een goed contact opgebouwd met de weduwe. Nadat we het pand hadden gekocht, was het zaak te onderhandelen over de inventaris. Locatie: het dorpscafé. Stimulerende middelen: Jupiler, omelet met champignons en sigaretten van het merk Richmond. Vanaf dat moment mogen wij Nicky zeggen.Met de stijging van de bierconsumptie, daalde de prijs van de inboedel niet. Uiteindelijk waren we akkoord over een aantal belangrijke zaken, zoals de lampen in de bar en de eetkamer en de houten archiefkast die nu in onze hal staat.

Bouwopzichter en juf
Met de komst van de nieuwe eigenaars van haar voormalige pand, kreeg Nicky een dubbele baan; bouwopzichter en juf. Nadat ik met haar op woensdag een excursie door het gebouw had gedaan, was het tijd voor mijn franse les. Mart sprak al goed frans, wat goed uitkwam toen we aan dit project begonnen. Met mijn schoolfrans van lang geleden kwam ik niet veel verder dan het bestellen van de biertjes en de omeletten in het café. Met handen en voeten kon ik me redelijk redden in huis. Ik nam een hamer in mijn hand, toonde die aan een van de werklui en het bleek een marteau te zijn. Maar ik wilde meer. Ik wilde praten met de mensen in het café over alles wat hen bezighield. Ik wilde meer weten over het dorp en de streek. En ik wilde de anekdotes over notaris Delire kunnen verstaan. Dus ik wilde les. Nicky bleek de beste juf die je je maar kunt wensen. Streng maar rechtvaardig, rode pen in de hand. Huiswerk niet gemaakt? Voor straf geen glas port om 12.30 uur, als de les was afgelopen.
Mijn huiswerk was dus altijd af. Elke ochtend om 6.30 uur maakte ik de oefeningen die me waren opgedragen. Dat was het enige moment van de dag dat ik me kon concentreren. Dan waren er nog geen mannen met machines aan het werk.

Inwijding bar
Nicky is trots. Trots op ons, trots op het gebouw. Bij de inwijding van onze bar vulde haar wijnglas zich met haar tranen. Moegebouwvakt viel ik haar tweestemmig bij. Alles wat klaar is, wijden we met haar in. De laatste keer was het terras, het volgende is het parkeerterrein. Alleen de vlaggen aan de gevel hebben we niet ingewijd. Te modern.
Nicky is overleden in oktober 2008.

Monique van Schijndel, juni 2006