Music was my first love…

Misschien was muziek niet de allereerste liefde van Mart, alhoewel: op de basisschool in Zeeland zong hij de longen uit zijn lijf bij de psalmengezangen. Van het beluisteren van bands in de jeugdsoos, tot muziekfestivals als Woodstock en het spelen in een band,  naar de muziekkeuze in de eetkamer van L’Auberge du Notaire. Luister mee met Mart.

Wat is de rol van muziek in de eetkamer?
“Muziek heeft, net zoals de wijn en de service, een toegevoegde waarde aan het ‘uit eten gaan bij L’Auberge du Notaire’. Het is de kers op de taart. Het maakt maar een klein onderdeel uit van het geheel, maar de kers maakt het af. Dat geldt voor de muziek net zo.”

Wat bepaalt welke muziek je op een avond draait?
“Of je nu logeert of dineert bij L’Auberge du Notaire: bij ons in het verrassend anders. Dat geldt dus ook voor de muziek. Wat ik verrassend andere muziek vindt? The Album Leaf vind ik bijvoorbeeld een speciaal geluid hebben dat prima past bij ons concept.”

Waar komt je passie voor muziek vandaan?
“Ik zal niet zeggen dat de psalmengezangen van de basisschool in Zeeland nu mijn liefde voor muziek hebben aangewakkerd. Wel herinner ik me dat ik nooit een avond oversloeg bij de jeugdsoos als er een band optrad. Festivals als Woodstock kwamen op. Ik vond het allemaal geweldig.”

Heb je zelf muziek gespeeld?
“Ik was saxofonist bij de band Incentive Care. Speciale naam, ja dat zeker. Speciale bandleden ook. Destijds gaf de overheid een extra beloning, een incentive, voor het bereiken van bepaalde resultaten. Eén van die incentives werd door onze toenmalige baas gebruikt om onze band op weg te helpen. We speelden vooral blues en soul met veel blaasinstrumenten.

In wiens schoenen zou je willen staan als zanger?
“Mick Jagger lijkt me wel wat. Die man is bijna zeventig en staat nog altijd op het podium.”

Wat bewonder je het meest in een zanger(es)?
“Er zijn mensen die zingen zoals ik een dagelijks praatje maak met de bakker: zó gemakkelijk. En die daar een voorkomen bij hebben dat volkomen naturel is. Een voorbeeld? Francis Gabrel vind ik wel zo’n zanger. Hij vertelt wat hij ziet en denkt op melodie. Dat vind ik knap.”

Meest recente ontdekking?
“Katie Melua. Ik sprak een tijdje geleden met gasten over muziek en zij kwamen met Katie Melua op de proppen. Ik heb blind een cd van haar gekocht en vind het prachtige muziek. Weet je, Vielsalm is niet het epicentrum van de muzikale wereld. Voor het bijhouden van de muzikale actualiteiten ben ik vooral aangewezen op kranten, tijdschriften, internet en op wat gasten me vertellen.”

 Favoriete platenwinkel?
“De FNAC voor hun keuze. The Free record shop (voorheen De Leest), Achter het Vleeshuis in Maastricht voor de jongens die er werken en hun passie voor muziek.”