Op stap met een local: Laurence Maillard

In deze rubriek vind je meer dan de traditionele toeristische tips. We gaan voor jou op stap met een local. Deze keer de eer aan Laurence Maillard.

Beroep:                                       bakker en ze runt samen met haar man Dimitri bakkerij                                                         ‘Au Pré Fleuri’
In deze rubriek omdat:             ze bekend staat om haar speculaas
bakkerij

Waar vind je de locals?
“Aan het begin van Vielsalm -gerekend vanaf de Baraque de Fraiture- daar vind je aan de linkerkant onze bakkerij Au Pré Fleuri. Locals genoeg.”

Wat is je favoriete winkel in Vielsalm en waarom?
“Boutique Klons, in het centrum van Vielsalm. Daar vind je altijd mooie en originele kleren, sieraden en accessoires die je bijna nergens anders vindt. Bovendien word je altijd hartelijk ontvangen, ik voel me er echt thuis.”

Wat is typisch Salmiens volgens jou?
“21 juli met het feest van de bosbes, de heksen en hun maskers. Daar komen echt alle Salmiens bij elkaar om samen te feesten.”

Wat moet je gezien hebben voor je Vielsalm verlaat?
“‘De bossen op een ochtend in de herfst. Dan ruik je het mos en de andere typische bosgeuren. Als de zon opkomt, kleurt de hemel roze en met een beetje geluk zie je een groepen herten grazen. Een puur moment van geluk.”

Wat is de mooiste plek in Vielsalm die volgens jou eigenlijk geheim moet blijven?
“Le bec du Corbeau. Een rotsmassief waar je een geweldig zicht hebt op het dal van Vielsalm. Het ligt in een beschermd natuurgebied.”

Welk Vielsalms product moet je geproefd hebben?
“Een bosbessentaartje in het seizoen dat loopt van midden juni tot midden augustus.”

Waar zie je de mooiste zonsondergang?
“Waar doet er eigenlijk niet zo veel toe als je de schoonheid van simpele dingen kunt waarderen. Dan is elke zonsondergang mooi, waar dan ook.”

Wat doe jij het liefst op een vrije dag?
“Ik vind het heerlijk om te wandelen in het bos. Maar ik doe ook graag m’n sportschoenen aan om te hardlopen in het bos. Of een mountainbiketocht maken met mijn zoon Maxime. Lachen gegarandeerd.”

Wat is jouw favoriete lokale/regionale gerecht?
“Ik ben gek op lekker eten, dus ik zou zeggen een huisgemaakte bosbessensorbet. Een beetje saus van bosbessen erbij en een dot slagroom erop. Afwerken met een paar verse bosbessen.”

Ik ben trots op…
“Mijn gezin en mijn drie prachtige zoons.”

Je levensmotto:
“Je bent gelukkig als je gelooft dat je het bent.”