Op stap met een local: Jurgen Lattré

jurgenWij, Mart en Monique van L’Auberge du Notaire gaan weer op stap met een local. In deze rubriek vind je meer dan de traditionele toeristische tips. Dit keer zijn we in Vielsalm op pad met de Vlaming Jurgen Lattré die in Vielsalm woont en werkt.

Beroep: vrachtwagenbestuurder
In deze rubriek omdat: hij als Vlaming de integratieprijs verdient.

 

 

Waar vind je de locals?
“Door mijn werk als chauffeur, kom ik veel locals tegen. Maar ook op de markt en in de supermarkt. En ik ken veel locals in de cafés van Vielsalm.”

Wat is je favoriete winkel in Vielsalm en waarom?
“De Spar supermarkt, omdat ik daar graag winkel en ik vind de prijs-kwaliteitsverhouding van de meeste producten goed.”

Wat is typisch Salmiens volgens jou?
“Wat iedereen al schrijft: de heksen, het feest op 21 juli en de bosbessen.”

Wat moet je gezien hebben voor je Vielsalm verlaat?
“‘Maison du pays de Salm’ in de dienst voor toerisme. Hier krijg je in korte tijd veel uitleg over de legendes van de streek van Salm en de historie van de slijpsteen. Wandel daarna een rondje om het meer dat erachter ligt, of doe dat in het ‘Grand Bois’ met een picknick op de open plek ‘So Bêchefa’.”

Wat is de mooiste plek in Vielsalm die volgens jou eigenlijk geheim moet blijven?
“Dat ga ik hier natuurlijk niet vertellen.”

Welk Vielsalms product moet je geproefd hebben?
“De bieren van Vielsalm, het blonden La Vieille Salme, het bosbessenbier L’Amélie en het bruine bier L’Aurore. Ook de kazen vind ik de moeite waard.”

Waar zie je de mooiste zonsondergang?
“Op het terras van Les Comtes de Salme bij het meer in Vielsalm.”

Wat doe jij het liefst op een vrije dag?
“Naar buiten voor een wandeling, zwemmen in Sun Parks en ’s avonds een biertje gaan drinken.”

Wat is jouw favoriete lokale/regionale gerecht?
“Wild in het algemeen of een goed bereide forel op Ardense wijze.”

Ik ben trots op…
“Het feit dat ik de taal heb geleerd en de moed heb gevonden me hier te vestigen.”

Je levensmotto:
“Een weekend niet in Vielsalm, is een weekend niet geleefd.”