Op stap met een local in Vielsalm: Anne-Marie Cottin

In de rubriek ‘Op stap met een local’ vind je meer dan de traditionele toeristische tips. Locals wijzen je de weg naar de verborgen geheimen van de gemeente Vielsalm, de must sees voor wie dit stadje in de Ardennen bezoekt. Vandaag gaan wij, Mart en Monique van hotel – restaurant L’Auberge du Notaire op stap met Anne-Marie Cottin.
Annemarie Cottin

Naam: Anne-Marie Cottin
Beroep: opticien/optometrist
In deze rubriek:  omdat ze een ‘helder zicht’ heeft op Vielsalm

Waar vind je de locals?
“In elk geval bij begrafenissen. Iedereen kent elkaar en wanneer iemand overlijdt, krijgt heel Vielsalm een rouwkaart in de bus. Een leukere manier om de locals te ontmoeten is op de verschillende kaartwedstrijden, of elke zondagochtend in Rencheux bij de zangwedstrijden voor hanen. Verder vind je ze ook bij de sportieve activiteiten; voetbal is hier erg populair.”

Wat is je favoriete winkel in de gemeente Vielsalm? (en waarom)
“De mijne natuurlijk (Krys opticiens). De winkel is praktisch ingericht en ik heb de kans mensen een beter zicht te geven. Tegelijkertijd geven ze mij een kijkje in hun leven.”

Wat is typisch Salmiens volgens jou?
“De oogst van de zwarte bosbessen (de Myrtilles), maar ook die van de champignons. Maar er zijn ook veel jachtliefhebbers en anderen zijn weer visfanaat. Wat ik echt heel Salmiens vindt, zijn de steengroeven en de lei- en slijpstenen.”

Wat moet je gezien hebben voor je Vielsalm verlaat?
“Het kleine dorpje Burtonville dat onderdeel uitmaakt van de gemeente Vielsalm. Bekijk dan vooral het kleine kerkje dat er staat. Hier voel je de sfeer van de inwoners en er branden kaarsen voor hoop of om te bedanken. Deze kerk lijdt niet aan eenzaamheid, elke dag verzamelen zich er mensen. Verder is het biermuseum in Rodt is ook de moeite waard om voor om te rijden.”

Wat is de mooiste plek in Vielsalm die volgens jou eigenlijk geheim moet blijven?
“Wat ik zelf een mooie wandeling vind is die start op het punt de vier windhoeken van Cahay en die overloopt naar het dal van Vielsalm.”

Welk Vielsalms product moet je geproefd hebben?
“Na de bosbes en het bier, moet je echt de forel op molenaarswijze geproefd hebben. Maar ook de roereieren met spek.”

Waar zie je de mooiste zonsondergang?
“Bij Bonalfa, op de top van Rencheux richting Goronne.”

Wat doe jij het liefst op een vrije zaterdag?
“Een wandeling maken en genieten van het landschap. Dat geeft me een gevoel van oneindigheid en leef ik echt voor het moment.”

Wat is jouw favoriete locale/regionale gerecht?
“Alles wat ik niet zelf hoef klaar te maken!”

Ik ben trots op…
“Mijn wortels en vooral dat ik gelukkig ben.”