Op stap met een local in Vielsalm: Suzanne Laurent

In deze rubriek vindt u meer dan de traditionele toeristische tips. Wij, Mart en Monique van L’Auberge du Notaire gaan voor u op stap met een local. Deze keer de eer aan Suzanne Laurent.

Beroep:                               apothekersassistente
In deze rubriek:                 omdat ze al 25 jaar in een apotheek in Vielsalm werkt.
Suzanne 3suzanne 5

Waar vind je de locals?
“In het centrum van Vielsalm in de Rue vieux marché en bij ons in de apotheek.”

Wat is je favoriete winkel in de gemeente Vielsalm? (en waarom)
“Boetiek Klons. Ik hou ervan me origineel en kleurrijk te kleden en ik wil me graag onderscheiden met een eigen stijl. De kleding die ik draag onderstreept mijn persoonlijkheid. Ik vind het belangrijk me goed te voelen in dat wat ik draag en ik vind het leuk mooie kleding uit te zoeken. Elke vrouw zal dit begrijpen en bevestigen.”

 Wat is typisch Salmiens volgens jou?
“De heksen. Zij vormen het symbool van Vielsalm. Als u er een wilt bekijken, werp dan een blik op mijn foto (dat is wat mijn echtgenoot Luc altijd zegt).”

Wat moet je gezien hebben voor je Vielsalm verlaat?
“Het grote bos ter hoogte van Vielsalm. Dit natuurreservaat staat bekend om haar verscheidenheid aan flora en fauna. Ik vind het heerlijk in de vrije natuur te zijn, tussen de hoge sparrenbomen en natuurlijk de heksen (maar die zie je nauwelijks….). Je kunt je er ook lichamelijk en mentaal ontspannen via de uitgezette sportieve trajecten of uitrusten in een van de houten hutjes.”

 Wat is de mooiste plek in Vielsalm die volgens jou eigenlijk geheim moet blijven?
“Je moet zeker de Bec du Corbeau bezoeken die deel uitmaakt van het grote bos met prachtig uitzicht op de vallei van Salm en dan zie je zelfs de heuvels van de aangrenzende gemeenten. Je bent werkelijk in het paradijs van groen en rust en niet te vergeten: je ademt zuivere lucht in.”

Welk Vielsalms product moet je geproefd hebben?
“De boeren eten dikwijls wafels op basis van aardappelen wanneer ze op het veld werken. Deze energierijke wafels vervangen de maaltijd omdat ze geen tijd hebben om daarvoor naar hun boerderij terug te keren.”

Waar zie je de mooiste zonsondergang?
“In de tuin van mij en mijn man Luc of op ons geweldige terras met uitzicht over Vielsalm. Of in je eigen tuin na een aangename dag werken in de tuin. En ik noem nogmaals de Bec du Corbeau: daar is de zonsondergang ook prachtig.”

Wat doe jij het liefst op een vrije zaterdag?
“Het liefst werk ik met mijn man Luc in de tuin. Telkens opnieuw slagen we erin om met een kleine aanpassing een hoekje van de tuin om te toveren tot een nieuwe dosis van geluk in ons hart en in dat van de mensen die onze tuin bezoeken.”

Het is mooi weer, je hebt de tijd, waar ga je naar toe en met wie?
“Met onze motor verkennen we graag Vielsalm en omstreken. We wonen namelijk op de grens met Luxemburg en Duitsland. In dit mooie drielandengebied bieden talloze secondaire wegen de mogelijkheid met volle teugen te genieten van het landschap, de natuur, de rust en de vrijheid van het motorrijden. Het mag dan wel geen Californië zijn, maar het gevoel is hetzelfde. Kortom: kom samen met ons genieten van uw motor en het leven in Vielsalm!

Wat is jouw favoriete locale/regionale gerecht?
“Wij houden echt van wild zoals everzwijn met een portie Belgische frieten, een eenvoudige sla en uiteraard vergezeld door een streekbiertje.”

Ik ben trots op…
“Dat wij het beter doen dan de Brusselse politici: ik ben een Waalse vrouw en ik ben er trots op te leven met een rasechte Vlaming. Samen profiteren we volop van het leven en staan we graag ten dienste van iedereen zonder onderscheid van taal of overtuiging.”

Je levensmotto:
“Eendracht maakt macht en leidt ons verder naar geluk en welzijn.”