(Geen) roomservice op iPad

‘Roomservice op iPad’. Dat is wat de Telegraaf vrijdag kopte in de rubriek ‘De Reiskrant’. Het Amerikaanse hotel Bel-Air in de stad Los Angeles, biedt al zijn klanten een iPad aan. De gasten kunnen er roomservice mee bestellen, hun avondeten, maar ook hoe ze hun eitje de volgende ochtend gebakken willen hebben.  Een mooi voorbeeld van hoe de techniek de persoonlijke aandacht (voor een deel) overneemt. En dat is nou net iets wat wij in L’Auberge du Notaire niet willen.

Persoonlijke aandacht
Gasten die in ons culinaire charme hotel in de Ardennen komen logeren, kiezen niet alleen voor fijn logeren en dineren, maar ook voor persoonlijke aandacht van ons – Mart en Monique. Van ontvangst tot uitcheck zijn wij tweeën degenen op wie onze gasten een beroep kunnen doen.  Hoe mensen hun eitje ’s ochtends willen, vertellen ze ons net zo lief als ze aan tafel zitten met de ontbijtkaart voor het à la carte ontbijt voor zich.

Bang voor nieuwe technologieën?
Allerminst. Sterker nog: ook wij hebben met het idee rondgelopen iPads uit te lenen aan onze gasten. Het leek ons wel wat: alle informatie over L’Auberge du Notaire op de iPad, net zoals toeristische bezienswaardigheden. Even los van de kosten om zoiets exclusief voor je hotel te ontwikkelen, speelde ook nog iets anders een rol: ons blog.

Toeristische ervaringen delen
Op dit blog staat toeristische informatie die je niet zo snel bij de toeristische dienst vindt; wij posten er bijvoorbeeld ervaringsverhalen over onze toeristische belevenissen in de Ardennen.  We merken dat veel van onze gasten of thuis of hier ons blog raadplegen; in ons hele hotel is Wifi gratis beschikbaar en acht van de negen gasten (we hebben negen hotel kamers) heeft of een iPhone, of een iPad of een laptop bij zich. Mensen stellen ons aan de hand van die informatie vragen, om te weten wat wij er persoonlijk van vinden. Kortom: mensen zijn op zoek naar ervaringen en willen die delen. Ook voor ons is dat veel leuker: ontdekken waar mensen van houden en ze dan een advies geven dat zo dicht mogelijk bij hun wensen ligt. De gesprekken die daaruit voortkomen, daar kan geen iPad tegenop.