Culinaire trends 2013, volgens de Amerikanen

Meer bitter, gerechten voor specifieke wensen, bloemkoolsteaks en gemanipuleerd fruit.

Dat zijn volgens de Amerikaanse Sterling-Rice Group de belangrijkste culinaire trends voor 2013. Lees ze hieronder allemaal.

 

1. Minder zoet, meer zuur
Gasten mogen vooral kiezen uit zure en bittere smaken: gefermenteerd kersensap, zuur bier, zuurkool en augurken.

2. Smaken uit Azië
In 2013 gaan we frisse, kruidige smaken uit Thailand, Vietnam en Korea eten.

3. Kleine borden
Verder bieden steeds meer restaurants kleine borden met daarop iets specifieks: vlees, vis groenten, fruit, aardappels, rijst, pasta, brood, et cetera. Waar de gast ook maar (geen) zin in heeft.

4. Vegetariërs, veganisten, glutenvrij
Mensen met specifieke voorkeuren worden steeds meer op hun wenken bediend. Denk aan vegetariërs, veganisten, mensen die glutenvrij eten en zij die gefocust zijn op duurzaamheid.

5. Bloemkoolsteaks
Een andere trend is dat chefs de boter, bacon en room verruilen voor vezelrijke granen en vitaminerijke, vegetarische (groente)bouillon. Vegetarisch blijft sowieso in populariteit toenemen. Op de kaart staan daarom onder andere ‘vleesgerechten’ als bloemkoolsteaks en selderijsap-cocktails.

6. Fruit manipuleren
Ook willen chefs minder de zoete honingsmaak van fruit als meloen en perziken benadrukken. Daarvoor in de plaats kiezen ze voor hartige smaken, waarmee ze een natuurlijk frisse en zoete smaak creëren voor voorgerechten, soepen, vegetarische gerechten en zelfs vleesgerechten. Dat bereiken ze door fruit te gisten, beitsen, drogen, ontwateren, zouten etc.

7. Kindergerechten
Kinderen krijgen meer fruit, veel groente, proteïnerijke granen, authentieke smaken, Aziatische smaken, vis als tilapia en calamares voor de kiezen.

8. Dé snack van 2013
Popcorn wordt dé snack van 2013. Dit omdat het licht, knapperig en toch zoet of hartig is.

9. Streekgebonden
Ten slotte is het geen verrassing dat er steeds meer streekgebonden producten en ingrediënten op de kaart staan. Dit komt mede doordat er steeds meer ambachtslieden zijn die deze kunnen leveren. Steden stimuleren dit.

Bron: Horeca entree.