Op stap met een local: Sylva Hanuise

Sylva Hanuise Mont des Arts 2013In de rubriek ‘Op stap met een local’ vind je meer dan de traditionele toeristische tips. Locals wijzen je de weg naar de verborgen plekjes van de gemeente Vielsalm, de must sees voor wie dit stadje in de Ardennen bezoekt.

Vandaag gaan wij, Mart en Monique op stap met beeldend kunstenaar Sylva Hanuise.

Bekijk hieronder de tips van Sylva. Sylva Hanuise is initiatiefnemer van de expo Mont des Arts die elk jaar in juli plaatsvindt.

 

Naam:                              Sylva Hanuise
Beroep:                          beeldend kunstenaar
In deze rubriek omdat: hij vorm geeft aan Vielsalm

Wat is je favoriete winkel in Vielsalm? En waarom?
“Boekhandel ‘Le rat des champs’. Daar een kop koffie drinken, midden tussen de boeken, tussen alle geschreven woorden, dat is voor mij een groot plezier.”

Wat is typisch Salmiens?
“Ik denk echt dat dat de ‘Macralle’ (de heks) is. En alle folklore die daar bij hoort. Ik heb ooit de gelegenheid gehad er een te beeldhouwen voor een vriend. Op dat moment realiseerde ik me hoe belangrijk de Macralles hier zijn.”

Wat moet je gezien hebben voordat je Vielsalm verlaat?
“De natuur. Om niet te vergeten dat die er is voor ons. De omgeving van Vielsalm is, denk ik, zeer bevoorrecht met al haar verschillende soorten bomen en kleine meanderende beekjes. Het is echt een schat die we moeten beschermen.”

Wat is de mooiste plek van Vielsalm (die eigenlijk geheim zou moeten blijven?)
“De twee vijvers die zijn verscholen in de bossen van Farnières. Een prachtige plek.”

Welk streekproduct moet je geproefd hebben?
“Het bier van Farnières. Zonder twijfel.”

Waar zien we de mooiste zonsondergang?
“Dat weet ik niet. Een zonsondergang blijft een speciaal moment. Het hangt af van je humeur, met wie je bent….”

Het is mooi weer, je hebt een vrije dag, waar ga je heen en met wie?
“Ik ga de bossen in, hand in hand met Céline. En we ontdekken samen de vredigheid van de natuur.”

Waar ben je trots op?
“Ik ben blij dat ik mag leven in deze goed bewaarde natuur en ik ben er trots op dat  ik mijn kinderen zo’n omgeving kan bieden. Voor mij is dat het mooiste geschenk dat ik ze kan geven.”