Recept: rund stoof potje

Aan tafel met Mart & Monique.
Ik herinner me nog goed de stoverijen van ons moeder. Dat ik thuiskwam uit school en dat de keuken geurde naar rundvlees, laurier, ui en groenten. Laatst heb ik deze stoof gemaakt voor Mart. We hadden een vrije dag, het sneeuwde en ik heb een rondje koeling en kelder gedaan om de ingrediënten bij elkaar te sprokkelen. Mart schonk een glas rode wijn voor me in. En dit kwam eruit: een super stoofpotje met de geuren en smaken van vroeger. Ik kook op gevoel. Ik nodig jou uit dat ook te doen bij dit recept: proef, voeg toe, proef, voeg toe. Ik heb de hoeveelheden ongeveer onthouden en ze zo goed mogelijk opgeschreven. Veel plezier! Monique
runder stoof 2Ingrediënten:

  • 500 gr runderstoofvlees in blokjes gesneden
  • 16 mini chipolataworstjes
  • 6 plakjes gerookt spek in reepjes gesneden
  • 2 grote uien versnipperd
  • 4 teentjes knoflook in kleine stukjes gesneden
  • 6 flinke aardappelen in grove brokken gesneden
  • 8 wortelen in schijfjes gesneden
  • Ongeveer een halve fles rode wijn
  • Ongeveer 3 dl kalfsfond of een runderbouillonblokje opgelost in 3 dl kokend water
  • 4 laurierblaadjes
  • Bloem
  • Olijfolie en een beetje bakboter
  • Peper en zout
  • Een blikje tomatenblokjes in saus (+/- 400 ml)
  • Twee handjes champignons (ik vind zelf de gedroogde boschampignons lekker, maar kastanjechampignons kan ook)
  • Blikje linzen of borlottibonen
  • Gehakte peterselie ter garnering

Bereiding:

Om het jezelf gemakkelijk te maken: begin met alles te snijden. Doe dan de rundvleesblokjes in een plastic zakje en doe er zoveel bloem bij dat alle stukjes royaal met bloem zijn bedekt. Strooi er wat peter en zout over. Schud de zak goed door elkaar zodat de bloem goed over het vlees is verdeeld.

Verhit een beetje bakboter en olijfolie in een koekenpan. Bak vervolgens het rundvlees in kleine beetjes rondom bruin op een hoog vuur. Doe niet al het vlees in één keer in de pan! Heb geduld en drink een slok wijn J. Het vlees dat gebakken is, doe je even in een schaal. Doe hetzelfde met de worstjes: bak ook die snel rondom bruin. Ze hoeven niet gaar te zijn; garen doen ze in de stoof.

Zet vervolgens een stoofpan op het vuur en doe daar een klein beetje olie en bakboter in. Doe de spekreepjes erin en laat die zachtjes bakken. Doe dan de uien en knoflook erbij en laat glazig worden. Doe dan de aardappelen, wortel champignons en laurierblaadjes erin en roer alles even om. Doe dan het rundvlees en de chipolataworstjes erbij.
Dan is het tijd de rode wijn erbij te schenken. Even laten koken en daarna voeg je de kalfsfond of runderbouillon toe. Voeg ook de tomaten toe. De stoof moet onder het vocht staan, is het te weinig, voeg dan nog rode wijn toe of wat bouillon (of water! Proef hoe zout de stoof is voordat je meer bouillon toevoegt, kies anders voor water!)

Als de stoof bijna kookt, zet hem dan op een stoofplaatje of op heel laag vuur. Het duurt minstens 1,5 uur voordat de stoof gaar is. Ik heb hem zelf iets meer dan 2 uur op het stoofplaatje gehad. Je kunt gemakkelijk zelf controleren of de stoof gaar is: neem een stukje rundvlees en als dat in je mond bijna uit elkaar valt, is hij gaar.
Laat de linzen of borlottiboontjes uitlekken en voeg deze toe. Laat verwarmen. Dan is je stoof klaar. Strooi er wat gehakte peterselie over en serveer. Wij aten de stoof met knapperig stokbrood.

Eet smakelijk!

http://www.aubergedunotaire.com